موضوع: "سیمای فرزانگان"

مشاوره قضایی حضرت علی(علیه السلام)

مشاوره قضایی حضرت علی(علیه السلام):
زنی که پس از شش ماه زندگی در کنار همسر خود، فرزندی به دنیا آورده بود، به جرم ارتکاب فحشا نزد خلیفه دوم آورده شد و خلیفه به خیال اینکه این زن مرتکب فحشا شده است، تصمیم گرفت وی را مجازات کند. من مانع مجازات آن زن شدم و توضیح دادم:
اگر بخواهی از کتاب خدا دلیل می‌آورم که این زن بی گناه است و نباید مجازات شود
خداوند متعال می‌فرماید:
《وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْرًا》
ﻭ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺑﺎﺭﺩﺍﺭﻱ ﻭ ﺑﺎﺯﮔﺮﻓﺘﻨﺶ ﺍﺯ ﺷﻴﺮ ﺳﻲ ﻣﺎﻩ ﺍﺳﺖ،
و در آیه دیگر می فرماید:
《وَالْوَالِدَاتُ یُرْضِعْنَ أَوْلَادَهُنَّ حَوْلَیْنِ کَامِلَیْنِ لِمَنْ أَرَادَ أَن یُتِمَّ الرَّضَاعَةَ》
ﻭ ﻣﺎﺩﺭﺍﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻧﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﻭ ﺳﺎﻝ ﻛﺎﻣﻞ ﺷﻴﺮ ﺩﻫﻨﺪ. [ ﺍﻳﻦ ﺣﻜﻢ ] ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻰ‌ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺷﻴﺮﺧﻮﺍﺭﮔﻲ [ ﻛﻮﺩﻙ ] ﺭﺍ ﺗﻜﻤﻴﻞ ﻛﻨﺪ.
در آیه نخست دوران حاملگی و شیردهی 30 ماه دانسته شده و در آیه دوم، 24 ماه معرفی شده است. حال اگر 24 از 30 کسر شود 6 ماه باقی می ماند که کمترین زمان دوران حاملگی است.
عمر با شنیدن این استدلال زن را آزاد کرد و از آن پس این حکم قطعی شد
کتاب علی از زبان علی

عبودیت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها)

عبودیت حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها
از سلمان روایت است که پیامبر خدا (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) فرمود: خدا تمام وجود دخترم فاطمه سلام‌الله‌علیها را لبریز از ایمان و یقین نموده است.
او در همه چیز بی‌همتا و بی‌نظیر بود. در عبادت هم بی‌مانند بود: «وَسُمَّیتْ فَاطِمَهُ سلام‌الله‌علیها بَتُولاً لِأنَّها بُتِلَتْ عَنِ النَّظیرِ».
او در رأس بکّائین (گریه کنندگان) و توّابین و خائفین قرار داشت و خداوند متعال دعای او را اجابت می‌کرد. آمده است که: در دنیا عابدتر از فاطمه سلام‌الله‌علیها نیست او آن قدر برای نماز سر پا می‌ایستاد که پاهایش ورم می‌کرد. و رسول خداصلّی‌الله‌علیه‌وآله می‌فرمود: وقتی زهرا در محراب عبادت می‌ایستد، همچون ستاره‌ای برای فرشتگان آسمان می‌درخشد. خدا به ملائکه می‌گوید: ‌ای ملائکه بنگرید به بهترین بنده‌ی من فاطمه، او در مقابل من ایستاده و از خوف من تمام وجودش می‌لرزد و با حضور قلب کامل به عبادت من روی آورده است.
. همان، ص15.
. همان، ص35.
. همان، ص172.
براستی اگر فاطمه زهرا (س)دردحوالارض مهمان زمینیان بودند چگونه آن را پشت سرمی گذاشتند؟

کتاب علی از زبان علی

وقتی ابوبکر فدک را از فاطمه گرفت و نماینده حضرت را از سرزمین فدک اخراج کرد، در مسجد به سراغش رفتم و دیدم مهاجران در اطرافش نشسته بودند. به او گفتم
ای ابوبکر، چرا فاطمه را از آنچه رسول خدا برایش قرار داده بود، محروم کرده و وکیلش را که سالها در آنجا بود، بیرون کردی؟

ابوبکر گفت: ای علی فدک از اموال مسلمانان است، اگر فاطمه شاهدان عادلی داشته باشد که شهادت بدهند فدک از آنِ اوست، آن سرزمین را به وی می‌دهیم؛ وگرنه او حقی در فدک ندارد.
از ابوبکر پرسیدم: آیا قضاوت تو درباره ما با قضاوتی که درباره دیگر مردم داری، فرق می‌کند؟ ابوبکر گفت: نه.
دوباره از او پرسیدم:
اگر در دست مسلمانی مالی باشد و من ادعا کنم آن مال به من تعلق دارد، از چه کسی دلیل و شاهد می‌خواهی؟ از من که مدعی هستم یا از آن مسلمان که مال در دست اوست؟
ابوبکر: از تو دلیل می خواهم که مدعی هستی.
گفتم حال اگر در دست من مالی باشد و مسلمانان ادعا کنند مال آنان است، از من دلیل و شاهد می‌خواهی یا از آنان که مدعی اند؟
اینجا بود که ابوبکر سکوت اختیار کرد و پاسخی نداد. عمر به یاری‌اش آمد و گفت: فدک جزو اموال مسلمانان است و ما در مقام بحث و مناظره با تو نیستیم،
من بدون توجه به سخن عمر، از ابوبکر سؤال کردم: قضاوت قرآن را قبول داری؟ ابوبکر گفت: آری، قرآن را قبول دارم.
از او پرسیدم: آیا این آیه در شأن ما نازل شده است یا در شأن غیر ما؟
《إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا》
خدا چنین اراده کرده است که هر آلودگی را از شما اهل بیت ببرد و شما را از هر عیبی تطهیر و منزه کند
ابوبکر گفت: این آیه درباره شما نازل شده است.
با این اعتراف، از او پرسیدم:
اگر دو شاهد از مسلمانان شهادت دهند که فاطمه مرتکب فحشا شده است، چگونه قضاوت خواهی کرد؟
ابوبکر: همان گونه که بر سایر زنان مسلمان اقامه حد می کنم. بر اونیز حد جاری می کنم.
به او گفتم: دراین صورت تو نزد خداوند از کافران محسوب می شوی.
ابوبکر: چرا؟
پاسخ دادم: برای اینکه تو شهادت خدا را رد کرده و شهادت غیر خدا را پذیرفته ای؛ زیرا خداوند متعال به طهارت فاطمه شهادت داده و وقتی تو شهادت خدا را رد کنی و شهادت غیرش را بپذیری، نزد حق تعالی کافری.
این سخنان موجب گریه حاضران شد، اما به جای اینکه از حق طرف داری کننده از مسجد خارج و متفرق شدند.
منبع: کتاب “علی از زبان علی”

چرا رضا نامیده شد؟

چرا به علی بن موسی، امام هشتم شیعیان، “رضا” می گویند؟
در وجه نام گذاری حضرت به “رضا” احادیثی وارد شده است، از جمله: احمد بن أبی نصر بزنطی به امام جواد(ع) عرض کرد: گروهی از مخالفان شما گمان میکنند که مأمون پدر بزرگوار شما را “رضا” لقب داده، آن هم بدین جهت که امام(ع) را برای پذیرش ولایتعهدی راضی کرده است. امام جواد فرمود: “به خدا سوگند! اینان دروغ میگویند، بلکه خدا پدرم را “رضا” نامیده، چون که پسندیده خدا در آسمان بود و رسول خدا و أئمه هدی در زمین از او خوشنود بودند"، بزنطی به امام گفت: آیا همه پدران گذشته تو پسندیده خدا و رسول و ائمه نبودند، فرمود: چرا. بزنطی پرسید: پس چرا تنها آن حضرت “رضا” نامیده شد، فرمود: “زیرا همان گونه که دوستان و موافقان وی از حضرت راضی بودند، دشمنان و مخالفان نیز از او راضی بودند. چنین ویژگی برای هیچ کدام از پدران حضرت وجود نداشت، و بدین سبب است که میان آنان، حضرت “رضا” نامیده شده است".(1)
برخی از بزرگان در این باره نوشته اند: خداوند در لوح محفوظ آن حضرت را “رضا” نامیده و با این نام گذاری اعلام فرموده است که:
1- دوستان و دشمنان از حضرت راضی هستند.
2- فرشتگان از اعمال امام رضایت دارند.
3- خدا از او راضی بوده و او را هم راضی کرده است.(2)
(1). صدوق، ج1، ص 277.
(2). القاب الرّسول و عترته (مجموعه نفیسه ص 269).

1532521953img_20180725_165318.jpg

مردان علم در میدان عمل

حضرت آیت الله بروجردی می فرمودند:
در بروجرد مبتلا به درد چشم سختی بودم هر چه معالجه کردم رفع نشد. حتی اطباء آنجا از بهبودی چشم من مایوس شدند. تا آنکه روزی در ایام عاشورا که معمولاً دستجات عزاداری به منزل ما می آمدند ،نشسته بودم اشک می ریختم. درد چشم نیز مرا ناراحت کرده بود. در همان حال گویا به من الهام شد از آن گل هایی که بسر و صورت اهل عزا مالیده شده بود به چشم خود بکشم. مقداری گل از شانه و سر یک نفر از عزاداران به طوری که کسی متوجه نشود گرفتم و به چشم خود مالیدم. فوراً در چشم خود احساس تخفیف درد کردم. و به این نحو چشم من رو به بهبودی گذاشت تا آنکه بکلی کسالت آن رفع شد. بعداً نیز در چشم خود نور و جلائی دیدم که محتاج به عینک نگشتم.
در چشم معظم له تا سن هشتاد سالگی ضعف دیده نمی شد و اطباء حاذق چشم اظهار تعجب نموده و می گفتند: به حساب عادی ممکن نیست شخصی که مادام العمر از چشم این همه استفاده خواندن و نوشتن برده باشد باز در سن هشتاد و نه سالگی محتاج به عینک نباشد.
مردان علم در میدان عمل، جلد1

 
دانلود نرم افزارهای قبله نما